Symposium

Fostering Language Learners in Mathematics Classrooms

25. und 26. September 2015 am Institut für Entwicklung und Erforschung des Mathematikunterrichts der Technischen Universität Dortmund

Auf diesem Symposium wird Forschung zu neuesten Ansätze der fachintegrierten Sprachförderung präsentiert und diskutiert. Ein Fokus wird dabei auf dem Fach Mathematik liegen.

Das Ziel des Symposiums ist es, theoretische und empirische Hintergründe für wirksame Maßnahmen zu identifizieren, wie Sprache und Sprachförderung in den Fachunterricht Mathematik integriert werden kann. Der Transfer von Ansätzen aus der Forschung in den Fachunterricht ist ein offenes Problem.

International hochrangige Forscherinnen und Forschern wie Tamsin Meaney, Judit Moschkvich, Maaike Hajer, Deborah Short und andere sind für das Symposium eingeladen. Sie werden neueste Forschungen präsentieren und mit Blick auf ihre unterrichtliche Umsetzbarkeit diskutieren.


Programm

Friday, 25th September 2015
09.30 – 10.00 Registration
10.00 – 10.20 Welcome and Introduction
Alexander Meyer & Susanne Prediger
10.20 – 11.20 Plenary talk
Yongcan Liu (UK): The role of English and home language in the education of emergent bilingual children in England
11.20 – 12.20 Plenary talk
Deborah J. Short (US): Research on SIOP Model Implementation and Academic Language Development
12.20 – 13.30 Lunch Break
13.30 – 14.10 Regular talk
Birte Pöhler (Germany): Abstract for the Symposium “Fostering Language in the Mathematics Classroom”
14.10 – 14.50 Regular talk
Lena Wessel (Germany): Fostering students’ conceptual understanding of fractions in a language- and mathematics integrated program with and without additional theme-specific scaffolding
14.50 – 15.30 Regular talk
Alexander Meyer (Germany): Bilingual learners’ resources for participating in mathematical discursive practices
15.30 – 16.00 Coffee Break
16.00 – 17.00 Plenary talk
Maaike Hajer (The Netherlands / Sweden): Design of content and language integrated lessons in math in professional development courses
17.00 – 18.00 Plenary talk
Jantien Smit (The Netherlands): Scaffolding teachers to scaffold students’ language for mathematical learning
18.00 – 18.30 Intermediate Discussion
18.30 – Evening program: Dinner at „Schönes Leben“


Saturday, 26th September 2015
09.00 – 09.40 Regular talk
Sebastian Rezat (Germany, Paderborn): The role of text in the mathematics classroom
09.40 – 10.20 Regular talk
Kirstin Erath (Germany, Dortmund): How to learn explaining mathematically: The case of explaining calculation strategies by means of conceptual epistemic fields
10.30 – 11.00 Coffee Break
11.00 – 12.00 Plenary talk
Susanne Prediger (Germany, Dortmund): Generalizing, defining, explaining – challenges in academic literacy for language learners in math classrooms reconstructed in topic-specific design research studies
12.00 – 13.30 Lunch Break
13.30 – 14.30 Plenary talk
Troels Lange & Tamsin Meaney (Norway): Teacher reflection when supporting children to read and write in mathematics: The case of Kay
14.30 – 15.30 Plenary talk
Eva Norén (Sweden): Language in mathematics – a professional development program for (all?) mathematics teachers in Sweden
15.30 – 16.00 Synthesis
Susanne Prediger
16.00 – 17.00 Final discussion and Outlook