ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3019-0442

im Druck

Hein, K., Tester, A., Böing, L. & Prediger, S. (im Druck): From “anyway using many representations” to targeted practices: A teacher’s professional learning in an asynchronous online PD. In Proceedings of the Fourteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME14). ERME.

2024

Hein, K. (2024). Sprachliche Verdichtung durch Wortarten aus der Perspektive der Lehrkräfte im eigenen Mathematikunterricht. Minisymposium Mathematik und Sprache. In P. Ebers, F. Rösken, B. Barzel, A. Büchter, F. Schacht & P. Scherer (Hrsg.): Beiträge zum Mathematikunterricht. 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. WTM, S. 411-414. Link

Hein, K.; Herold-Blasius, R.; Brandt, J.; Knaudt, K.; Rösike, K.-A.; Prediger, S. & Selter, C. (2024). Unterrichtsentwicklung Mathematik: Entwicklung von Unterstützungsangeboten ausgehend von berichteten schulischen Herausforderungen. In K. Maaz et al. (Hrsg.) Schule macht stark. 1. Sammelband. (S. 299-310). Münster: Waxmann. Link

Hein, K. & Prediger, S. (2024, online first). Scaffolds for seeing, using, and articulating logical structures in proofs: Design Research study with high school students. In Journal of Mathematical Behavior (101123). https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2023.101123 (Open Access) Link

Tester, A.,Böing, L., Hein, K., Kapp, F. & Prediger, S.(2024). Änderung der Förderpraktiken von Lehrkräften durch Wahrnehmungsfokussierung auf Verstehensgrundlagen. In P. Ebers, F. Rösken, B. Barzel, A. Büchter, F. Schacht & P. Scherer (Hrsg.): Beiträge zum Mathematikunterricht. 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. WTM, S.1413-1416. Link

Wienke, L.-M-; Hein, K. & Strohmaier, A. (2024). Minisymposium "Mathematik und Sprache". In Beiträge zum Mathematikunterricht. In P. Ebers, F. Rösken, B. Barzel, A. Büchter, F. Schacht & P. Scherer (Hrsg.): Beiträge zum Mathematikunterricht. 57. Jahrestagung der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik. WTM, S. 397-398. Link

2023

Hein, K. & Zentgraf, K. (2023). The complexity of grammar in students' talk: Variations in expressing functional relationships between two quantities. In Michal Ayalon, Boris Koichu, Roza Leikin, Laurie Rubel & Michal Tabach (Hrsg.) Proceeding of the 46th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Bd. 3)(S. 27-34). University of Haifa, Israel. Link

Hein, K. (2023). Wie kann man formales Beweisen fördern? Entwicklungsforschung zu Lehr-Lern-Arrangements in der Sekundarstufe. In DMI-Primar Goethe-Universität Frankfurt (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht (S.245-248). WTM: Frankfurt a. M.. Link

Hein, K. (2023). Analyzing word classes and meaning of words as a tool to identify accessible language illustrated by logical connectives. In Alexander Schüler-Meyer, Jenni Ingram, Kirstin Erath (Hrsg.),Proceedings of the Twelfth ERME Topic Conference on Language in the Mathematics Classroom, (S. 38-45). University of Oxford Link

2022

Hein, K.(2022). Language activities related to logical structures of proofs – a theoretical and empirical specification. In In J. Hodgen, E. Geraniou, G. Bolondi & F. Ferretti. (Eds.), Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12) (pp.185-192). Free University of Bozen-Bolzano and ERME. Link

2021

Hein, K. (2021). Logische Strukturen und ihre Verbalisierung beim Beweisen. Eine sprachintergrative Entwicklungsforschungsstudie zum fachlichen Lernen. Wiesbaden: Springer. Link

2020

Hein, K. (2020). Mathematische Sätze in ihren logischen Strukturen lesen und anwenden lernen. In S. Prediger (Hrsg.), Sprachbildender Mathematikunterricht. Ein forschungsbasiertes Praxisbuch (S. 95–103). Berlin: Cornelsen. Link zum Buch

2019

Hein, K. (2019). The interplay of logical relations and their linguistic forms in proofs written in natural language. In U. T. Jankvist, M. van den Heuvel-Panhuizen, & & M. Veldhuis (Hrsg.), Proceedings of CERME 11 (S. 201–208). Utrecht: Utrecht University/ ERME. Link

Hein, K. (2019). Argumentationstheoretische und linguistische Analyse von Beweisen in natürlicher Sprache. In A. Frank, S. Krauss, & & K. Binder (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht (S. 333–336). Münster: WTM. Link

Hein, K., & & Prediger, S. (2019). Mathematisch Begründen – die Logik vom Herleiten mathematischer Sätze. Unterrichtsmaterial als Open Educational Resources. Link

2018

Hein, K. (2018). Gegenstandsorientierte Fachdidaktische Entwicklungsforschung am Beispiel des mathematikdidaktischen Projekts MuM-Beweisen. In K. Fereidooni, K. Hein, & & K. Kraus (Hrsg.), Theorie und Praxis im Spannungsverhältnis. Beiträge für die Unterrichts-entwicklung (Bd. 2, S. 31–47). Münster: Waxmann. Link zum Buch

Hein, K. (2018). Deduktives Schließen lernen in Klasse 8-12 – Entwicklungsforschung zur Spezifizierung und Förderung logischer Struk-turen und sprachlicher Mittel. In P. Bender (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht (S. 751–754). Münster: WTM. Link

2017

Prediger, S., & & Hein, K. (2017). Learning to meet language demands in multi-step mathematical argumentations: Design research on a subject-specific genre. European Journal of Applied Linguistics, 5(2), 309–335. Link

Hein, K., & & Prediger, S. (2017). Fostering and investigating students’ pathways to formal reasoning: A design research project on structural scaffolding for 9th graders. In T. Dooley & G. Gueudet (Hrsg.), Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (S. 163–170). Dublin: DCU/ERME. Link

Hein, K. (2017). Förderung des deduktiven Schließens – Ein Entwicklungsforschungsprojekt in Klasse 9-11. In U. Kortenkamp & A. Kuzle (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht (S. 389–392). Münster: WTM-Verlag. Link

2014

Hein, K. (2014). Mathematik erzählen - Phantasieerzählungen als Brücke für den Mathematikunterricht. In J. Roth & J. Amis (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht (S. 495–498). Münster: WTM-Verlag. Link

2013

Hein, K. (2013). Die Bedeutung von Zeichen für den Mathematikunterricht - eine mehrperspektivische Lesart. In G. Greefrath, F. Käpnick, & M. Stein (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht (S. 440–443). Münster: WTM-Verlag. Link